Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Norovirus

Av Johanna - 1 mars 2010 15:56

Vi på jobbet har fått norovirus och de har vi haft sen i onsdags elr torsdags. De är så otroligt mycke och göra på jobber och jag vet inte vart jag ska ta vägen. I dag ska jag jobba natt och i morgon. När man jobbar så mycke så får jag inte tid till mej själv och de tycker jag är viktigt att man ska få men de blir inte så. Och man kan inte ta hand om sitt hem elr sig själv. Men de får man göra när allt har lunga ner sig.



Norovirus

Vad är norovirus?

Norovirusen, som hör till kalikivirusen, är den vanligaste orsakaren av magsjuka hos vuxna. Också hos barn är den en betydande sjukdomsaltrare. Norovirusen orsakar ofta magsjukeepidemier, t.ex på sjukhus, i skolor, på hotell, kryssningsfartyg och badhotell.

Norovirusen är mycket tåliga. För att förstöra noroviruset rekommenderas att livsmedlen upphettas till 90 grader i minst två minuters tid. Norovirus kan hållas infektionsdugligt i rumstemperatur, t.ex i en matta med uppkastningsfläckar i upptill 12 dygn.

Sjukdomens inkubationstid är 12–48 timmar. Symtomen börjar plötsligt. Till dem hör krampartade magsmärtor och illamående som följs av uppkastningar. Största delen av de insjuknade har också diarré, som oftast är kortvarig och lindrig. En del har också feber, vilket kan skilja sjukdomen från matförgiftningar orsakade av bakterietoxiner. Symtomen varar vanligen 12–72 timmar.

Hur konstateras norovirus?

Norovirus kan konstateras i avföringsprov antingen med elektronmikroskopi eller med polymeraskedjereaktion (PCR). PCR är en betydligt känsligare metod för att hitta virus i avförings-, livsmedels- och vattenprover.

Hur sker smittan?

Norovirus utsöndras i stor mängd i en insjuknad persons avföring. Norovirusinfektionen smittar mycket lätt och smittan kan ske direkt från människa till människa, alternativt via vatten eller livsmedel som är kontaminerade med virus. Smittan kan också spridas via kontaminerade beröringsytor.

Hur kan man förhindra norovirussmittor?

  • Tvätta händerna omsorgsfullt, i synnerhet efter toalettbesök eller blöjbyte och innan du äter eller lagar mat
  • Tvätta frukt och grönsaker omsorgsfullt och hetta upp ostron i ånga innan du äter dem
  • Tvätta och desinficera ytor som eventuellt smutsats ner med virus efter sjukdom genom att använda klorhaltigt rengöringsmedel
  • Byt nedsmutsade kläder och sängkläder omedelbart och tvätta dem i hett vatten

Personer som utför livsmedelsarbete bör stanna borta från arbetsplatsen åtminstone två dygn efter att symtomen upphört. För närmare rekommendationer för förebyggande åtgärder vid norovirussmitta se Åtgärdsanvisning för att förhindra norovirussmitta, 2007 (pdf).

Vilken behandling?

Någon läkemedelsbehandling som hjälper mot noroviursinfektion finns inte. Vanligtvis är sjukdomen lindrig och går snabbt om, men ibland kan symtomen vara häftiga och sjukdomen kan kräva behandling med dropp på sjukhus.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 24 november 2010 16:01

Nu har de blivit mörkt igen, dagarna gå så fort. De snöar lite här men de är inget som vill stanna kvar. Känns som att den är där bara för syn skull :) Men nån dag kommer den väl vilja stanna. Efter tränningen igår så gick jag och köpte en pressent...

Av Johanna - 23 november 2010 11:52

De händer inte så mycket för min del. I dag är jag ledig från jobbet. Ska till gymet vid 16.00. Hon jag trännar med ville att vi ska på spinning i dag. Så snäll som jag är ställer jag upp. Jag har varit med på den engång tidigare. De är väl inte dire...

Av Johanna - 12 november 2010 21:16

Bara jobbar och jobbar, men de är otroligt bra med pengar :) I november så är de bara halv skatt, vet inte varför men de tycker jag om :) Jag får lön den 27 november och sen får jag den 15 december :) Tror norge vill att man ska köpa mycke julklappar...

Av Johanna - 7 november 2010 13:01

Igår var de en intressant dag. De börja med att jag vakna vid 7 och kl 8 gick jag upp. Åt frukost och gjorde mej i ordning för att åka till jobbet och lämna baguetter. Sara som jag bor med jobbar på en lunch restaurang och varje fredag kommer hon med...

Av Johanna - 4 november 2010 11:15

Ibland är de hellt otroligt vad man orkar. Jag såg i min kalender för några dagar sen och insåg att jag har jobba 14 dagar och varit ledig 1 dag. Dom senaste dagarna på jobbet har jag varit lite små kort mor alla och irriterad på alla som har kommit ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards